Nők Lapja Café

Van megoldás!

Mit tegyek, ha diszlexiás a gyerekem?

Ha megkapod a diszlexia „diagnózisát”, először is ne ess kétségbe! Íme néhány ismert és kevésbé ismert módszer a leküzdésére.

„A kisfiam hároméves, és csak különálló szavakat mond, azokat is »furán«. A labda néha »adács«, de még tudnám sorolni. A bölcsiben pedig egyáltalán nem hajlandó megszólalni! A mozgása is más, mint a vele egykorúaké, 17 hónaposan indult el” – írja Móni a Nők Lapja Café fórumán.

Mit tegyek, ha diszlexiás a gyerekem?Az édesanya amiatt aggódik, hogy gyermeke rendellenesen fejlődik, és esetleg diszlexiás lehet. A leírtak alapján ezt nem lehet eldönteni, mint ahogy azt sem, hogy pontosan hány diszlexiás gyerek és felnőtt van Magyarországon, de nagyjából a népesség 5-7 százaléka küzd ezzel a problémával, ami nem is olyan kevés. A diszlexia alattomos tanulási zavar. Ha nem derül ki időben, megkeserítheti a gyerek életét, hiszen a kudarcok magatartásbeli és önértékelési zavarokhoz vezethetnek, pedig csupán arról van szó, hogy a diszlexiások agyi információfeldolgozása tér el az átlagostól. Persze ezen is lehet változtatni – ma már többféle módszerrel is.

Cserne-módszer

„Borzasztóan nehéz megmondani, mi az oka az olvasási nehézségnek vagyis a diszlexiának – mondja Sándor  Fruzsina, az Olvasásklinika munkatársa. – Ahány diszlexiás, annyi ok van. Állhat a háttérben túl sok középfülgyulladás, vagy az, hogy valaki erőltetett menetben kezdi az iskolát. De lehet ok a születéskor fellépő oxigénhiány, egy apró neurológiai vagy akár genetikai elváltozás.”

Sokan azt gondolják, hogy az olvasási nehézség gyengébb értelmi képességeket jelent, pedig erről szó sincs. „Gondoljunk bele: állítólag Tom Cruise, Spielberg, de maga Einstein is küszködött ezzel a problémával” – érvel Fruzsina.

A diszlexia leküzdésére szolgáló egyik módszert tizenkét évvel ezelőtt Cserne István, az Olvasásklinika szakmai vezetője dolgozta ki: fél év alatt javulást ígér az iskolásoknak. „Itt a gyerek lelki bajait is feltárjuk, pontosabban azt, hogy hol akadt el” – magyarázza Sándor Fruzsina. Állítólag öt személyes találkozás, terápia vagy beszélgetés, és napi tízperces gyakorlás kell ahhoz, hogy valóban javuljanak a gyermek olvasási eredményei. „Nem szabad túlterhelni az amúgy is túlterhelt gyereket – mondják. – Ez a tíz perc is beindít egy fontos változást.”

Hozzászólások lezárva.